Slik lager du Google-annonse for firmaet
Satser du på at nye kunder skal finne firmaet ditt via Google-søk? Konkurransen er hard om å komme på førstesiden til Google etter et søk. Derfor er det mange mindre bedrifter som ser seg nødt til å kjøpe Google-annonse slik at man havner øverst på listen med Google-treff, i hvert fall nå og da.
Prisen er overkommelig, du kan stanse eller fortsette annonseringen akkurat slik det passer deg, slik kan du styre utgiftene.
Er du Mekke-kunde, kan du be oss lage Google-annonse for deg. Men du kan også fikse det selv.
Slik går du frem for å lage Google-annonse:
1) OPPRETT EN GOOGLE-KONTO
Opprett en Google-konto til firmaet, kanskje du allerede har en. Hvis du har Google Mail knyttet til firmaet, så har du også en Google-konto. Du kan vurdere om du vil ha flere Google-kontoer, for eksempel en du bruker privat og en du bruker i firmaet. Du kan til og med ha en egen konto som du kun bruker til annonser og lignende.
2) OPPRETT GOOGLE ADS-KONTO
Logg deg inn i Google-kontoen din. Gå så til https://ads.google.com/ og følg retningslinjene for å opprette en Google Ads-konto.
Her er hva du ser:
![]()
I det neste skjermbildet har Google tatt en sniktitt på nettstedet ditt og kanskje funnet telefonnummeret ditt.
![]()
Så kan du velge hva du ønsker å oppnå med annonsen. Velg for eksempel at de som ser annonsen, gjerne skal ringe deg, eller at de skal besøke en av dine nettsider.
![]()
Videre må du laste opp et bilde. Og trykke på knapper som varsler at det er noen problemer som må løses.
![]()
Deretter må du skrive inn en del alternative overskrifter for Google-annonsen. Slike overskrifter kan havne om hverandre og bør kunne forstås alene og i ulik rekkefølge.
![]()
Velg så hvor i landet folk skal se annonsen. Tilbyr du lokale tjenester, kaster du bort penger dersom du annonser for hele verden eller hele Norge.
![]()
Så må du velge hvor mye penger som du er villig til å bruke per dag på slike Google-annonser. Du kan når som helst stanse annonseringen. Jo mer penger du er villig til å bruke per dag, desto oftere er det nettopp din bedrift som havner øverst i Google-søk, når folk søker med ord som kan naturlig knyttes til din bedrift.
![]()
Da gjenstår det å finner frem firmakortet, for eksempel Matsercard, Visa eller noe slikt, og legge inn opplysninger slik du gjør i en vanlig nettbutikk. Se på begge de to neste bildene under, det var ikke plass til alt på ett skjermbilde.
![]()
![]()
Og da er du i gang.


