Slik lager du Google-annonse for firmaet
Satser du på at nye kunder skal finne firmaet ditt via Google-søk? Konkurransen er hard om å komme på førstesiden til Google etter et søk. Derfor er det mange mindre bedrifter som ser seg nødt til å kjøpe Google-annonse slik at man havner øverst på listen med Google-treff, i hvert fall nå og da.
Prisen er overkommelig, du kan stanse eller fortsette annonseringen akkurat slik det passer deg, slik kan du styre utgiftene.
Er du Mekke-kunde, kan du be oss lage Google-annonse for deg. Men du kan også fikse det selv.
Slik går du frem for å lage Google-annonse:
1) OPPRETT EN GOOGLE-KONTO
Opprett en Google-konto til firmaet, kanskje du allerede har en. Hvis du har Google Mail knyttet til firmaet, så har du også en Google-konto. Du kan vurdere om du vil ha flere Google-kontoer, for eksempel en du bruker privat og en du bruker i firmaet. Du kan til og med ha en egen konto som du kun bruker til annonser og lignende.
2) OPPRETT GOOGLE ADS-KONTO
Logg deg inn i Google-kontoen din. Gå så til https://ads.google.com/ og følg retningslinjene for å opprette en Google Ads-konto.
Her er hva du ser:
I det neste skjermbildet har Google tatt en sniktitt på nettstedet ditt og kanskje funnet telefonnummeret ditt.
Så kan du velge hva du ønsker å oppnå med annonsen. Velg for eksempel at de som ser annonsen, gjerne skal ringe deg, eller at de skal besøke en av dine nettsider.
Videre må du laste opp et bilde. Og trykke på knapper som varsler at det er noen problemer som må løses.
Deretter må du skrive inn en del alternative overskrifter for Google-annonsen. Slike overskrifter kan havne om hverandre og bør kunne forstås alene og i ulik rekkefølge.
Velg så hvor i landet folk skal se annonsen. Tilbyr du lokale tjenester, kaster du bort penger dersom du annonser for hele verden eller hele Norge.
Så må du velge hvor mye penger som du er villig til å bruke per dag på slike Google-annonser. Du kan når som helst stanse annonseringen. Jo mer penger du er villig til å bruke per dag, desto oftere er det nettopp din bedrift som havner øverst i Google-søk, når folk søker med ord som kan naturlig knyttes til din bedrift.
Da gjenstår det å finner frem firmakortet, for eksempel Matsercard, Visa eller noe slikt, og legge inn opplysninger slik du gjør i en vanlig nettbutikk. Se på begge de to neste bildene under, det var ikke plass til alt på ett skjermbilde.
Og da er du i gang.