Hopp til innhold

Vi er her: Innhold > Artikler

Artikler er en enkel måte å lage en ny nettside i Mekke. Først skal vi forklare forskjellen mellom Sider og Artikler:

Valget Sider brukes gjerne til fast informasjon som man legger ut. Valget Artikler er gjerne nyheter eller omtaler. Både Sider og Artikler kan knyttes til et menyvalg. Du kan for eksempel ha et menyvalg som heter Artikler, da kommer leseren til en oversikt over artiklene.

Slik lager du en artikkel:

  • Klikk på Artikler i venstremenyen
  • Klikk på Opprett artikkel

skjermdump

La oss se på de ulike rutene som skal fylles ut:

Tittel

Dette er overskriften til artikkelen. Benytt gjerne ord som du tror folk vil bruke når de søker.

Publiseringsdato

Sett publiseringsdato ett år frem i tid eller i det minste noen dager frem. Det sørger for at artikkelen ikke publiseres mens du er halvferdig. Skriver du ingen dato, vil nemlig artikkelen publiseres straks du trykker "Lagre artikkel".

skjermdump av kalender

Når du har skrevet ferdig artikkelen, endrer du publiseringsdato til i dag for å publisere den.

Publiseringsdato er nyttig når du skal ha kampanje eller ferie. Da kan du gjøre ferdig flere artikler som skal publiseres automatisk de neste dagene, for eksempel med dagstilbud.

Kategorier

Poenget med å knytte artikkelen til en kategori, er å hjelpe leseren. Menyene kan nemlig ikke dekke alle behov hos leseren.

Klikk inne i ruten kategorier, da kommer det frem en liste du kan velg fra. Ser du ingen liste? Da må du først opprette noen kategorier under Innhold > Kategorier:

Hva kategoriene skal hete, er noe du selv må bestemme. Det er vanlig med noen få kategorier for å ikke drukne leseren med informasjon og valgmuligheter. Selger du klær, kan for eksempel en kategori være Sommerklær og en annen være Vinterklær. Du bør ikke velge kategorier som er helt på detaljnivå slik som «Rosa strømper».

Artikkelens kategori-ord blir automatisk plassert rett nedenfor overskriften i artikkelen. Da kan leseren klikke på kategorien for å se alle artikler som er i samme kategori, for eksempel se alle artikler som handler om sommerklær.

Når du har klargjort en liste med kategorier, vil listen ligge klar hver gang du skriver en artikkel. Da velger du noen få kategorier som artikkelen skal merkes med:

Tags
Tagger er mer detaljorienterte og smalere enn kategorier. La oss si du allerede har hektet på kategorien Sommerklær, da kan taggen hete Blå hvis buksen som du skriver om er blå. Kategorier handler om hovedtemaer, mens tagger handler om noen nøkkelord som du velger fra artikkelen.

Du kan skrive taggene rett inn i ruten, du velger ikke fra en liste. Skriv en ordet for taggen, for eksempel Løver, og trykk på Enter-tasten.

Forsidebilde

Du er ikke nødt til å legge inn Forsidebilde, for du kan også legge inn bilder nedover i artikkelen. Men Forsidebildet har en kode slik at systemet vet at det er et spesielt bilde. Dermed kan dette bildet vises i for eksempel lister over artikler. Og dermed kan du for eksempel få en startside som viser bilder og tekstutdrag fra dine siste artikler. Slik blir i tilfelle startsiden dynamisk og endrer seg for hver gang du skriver en ny artikkel.

Det er Forsidebildet som hentes opp når en artikkel skal opptre som forhåndsvisning andre steder. Det gjelder ikke bare andre steder på weben din, men også mange sosiale medier vil automatisk velge Forsidebildet når du legger ut lenke til artikkelen der.

Vi anbefaler at du benytter Forsidebilde.

Det er også lurt å beskrive bildet med ord i feltet ved siden av hvor det står "Beskrivelse". Disse ordene leses av Google og andre søkemotorer og vil gi deg noen flere besøk. Ordene blir også lest opp for blinde på enkelte maskiner, så beskriv helst bildet på en god måte. Det kan for eksempel være: «Mann står på et bord og strekker seg mot en lampe på veggen.»

Selv om du i beskrivelsen ikke bruker viktige søkeord som er til fordel for deg, vil antagelig Google sette pris på at du hjelper blinde. Beskrivelsen vil altså være til din fordel enten du lurer inn gode søkeord eller om du hjelper blinde.

Tekst
Her det bare å skrive i vei, du kjenner igjen de fleste ikonene fra andre tekstbehandlingsprogrammer.

Hva betyr ikonene?

  • Pil venstre = Angre

  • Øye = Forhåndsvisning

  • Hakeparentes = Hvis du vil redigere html-koder

  • Rediger = Mulighet for søk-erstatt og lignende

  • Sett Inn = Her er det mange muligheter: Sett inn video, bilder, lenker, linjer, spesialtegn, anker, sideskift, dato, hardt mellomrom, kolonner, bildekarusell, produkter, produktkategori, artikkel, siste artikler eller artikkel oversikt. Se egne forklaringer om hver av disse mulighetene.

  • Vis = Her kan du få ulike visninger av redigeringen din.

  • Forstørrelsesglass = Du kan zoome inn eller ut.

  • Format = Her kan du lage fet skrift, få hevet eller senket skrift, lage innrykk eller sette inn tabeller

  • ABC = Stavekontroll på engelsk eller norsk

  • Ix = Fjerne formateringer

  • A = Skriftfarge

  • A = Bakgrunnsfarge

  • AA = Du kan forstørre eller forminske tekst. Vi anbefaler at du heller velger fra listen som starter med «Avsnitt».

Avsnitt = Her velger du om ordene skal være en overskrift, en mellomoverskrift eller et avsnitt. Det er lurt å bruke disse valgene, får da ser Google at du har orden i kodingen din. Man skal helst bruke «Overskrift 1» kun én gang, det liker Google. Den er brukt opp allerede der du tastet inn overskriften tidligere. I brødteksten bør du derfor holde deg til Overskrift 2 eller lavere.

Resten av ikonene kjenner du igjen, de handler om fet skrift, lister og om teksten skal være midtstilt eller venstrejustert og så videre.

Hva betyr ikonene

  • Lenke = Marker et ord eller en setning og velg hvilken nettside ordene skal lenke til.

  • Fjern Lenke = Fjerner lenker som du har satt inn, uten å fjerne ordene.

  • Fjell = Sett inn eller endre bilde

  • Flere fjell = Sett inn bildekarusell

  • Skjema = Sett inn kontaktskjema

  • Stabel = Sett inn produkter

  • To søyler = Sett i kolonner

  • Sett inn artikkel = Velg en artikkel fra nettsidene dine, den vises i mindre format slik at folk kan trykke på den og lese.

  • Sette inn siste artikler = Setter inn liste med de siste artiklene som du har skrevet

  • Sette inn artikler = Sette inn liste med artikler

  • Sett inn RSS-feed

Hvordan sletter man en artikkel?

Du sletter en artikkel ganske enkelt ved å trykke på «Slett artikkel». Ta gjerne først en kopi av teksten og lagre på din egen maskin, så vet du hva kundene dine har lest tidligere.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter